Tekst Sandra van Egmond
Foto Inge van Mill

DT&V’er Martijn Bronmeijer is sinds eind oktober 2015 gedetacheerd bij het COA in Rijswijk. Hij werkt bij de helpdesk voor crisisnoodopvang in gemeenten. “Ik moest er opeens voor zorgen dat mensen niet op straat hoeven te slapen.”

Martijn belt elke dag met veiligheidsregio’s in Nederland om te vragen of er in gemeenten locaties voor crisisnoodopvang beschikbaar zijn. “Bij de helpdesk houden we steeds in de gaten welke locaties sluiten, welke opengaan en regelen we het busvervoer van en naar locaties. Een crisisopvanglocatie zoals een sporthal is meestal maar 72 uur open en daarna moet de groep asielzoekers weer verhuizen. We beantwoorden veel vragen van gemeenten, zoals welke faciliteiten ze moeten regelen, wanneer de asielzoekers aankomen en wanneer ze weer weggaan. Maar ook of een zieke asielzoeker kan worden overgeplaatst naar een reguliere COA-locatie. Ook andere mensen bellen ons, zoals laatst een opticien die spontaan aanbood om de rekening van een asielzoeker zelf te betalen.”

Helpdesk noodopvang COA, collega's met handen in het haar

Spannend

“Bij DT&V deed ik als senior administratief medewerker heel ander werk. Ik heb bijvoorbeeld de administratie opgezet in detentiecentrum Rotterdam waar vorig jaar uitgeprocedeerde vreemdelingen in bewaring waren gesteld. Voor mij als DT&V’er was het altijd vanzelfsprekend dat basisvoorzieningen zoals onderdak voor asielzoekers waren geregeld door het COA of de DJI. Nu ben ik zelf degene die ervoor zorgt dat ze onderdak hebben. Ik vind de hectiek en maatschappelijke relevantie van dit werk erg leuk. Het is elke dag een uitdaging of we de ruim duizend tot tweeduizend asielzoekers die in de crisisnoodopvang zitten een bed kunnen geven. Laatst bijvoorbeeld, belde een gemeente om 16 uur met de vraag of de asielzoekers al werden opgehaald, omdat ze de dag erna een sportevenement hadden gepland. Wij waren om 18 uur nog steeds op zoek naar een nieuwe locatie. Het is uiteindelijk wel gelukt, maar je snapt dat dit wel even spannend was.”

Helpdesk noodopvang COA, Martijn aan de telefoon

‘Mindset’ veranderen

“Het valt me op dat de mensen die bij het COA werken net als bij de DT&V heel gedreven zijn om hun taak te volbrengen. Mijn eerste werkdag hier moest ik wel even mijn ‘mindset’ veranderen. ‘s Avonds thuis dacht ik: dit is best heftig. Het is echt het belangrijkste dat asielzoekers een plek hebben waar ze kunnen eten, slapen en veilig zijn. Het is natuurlijk verre van ideaal om al die mensen steeds om de 72 uur van sporthal naar sporthal te verkassen. Dit is echt een noodgreep. Ik hoop dat het COA snel meer opvanglocaties vindt waar mensen langer kunnen verblijven en crisisnoodopvang in gemeenten niet meer nodig is.”

Crisisnoodopvang

Vanwege het tekort aan opvanglocaties vroeg het COA in september 2015 samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie aan gemeenten om voor 72 uur crisisnoodopvang aan te bieden. Het gaat daarbij om locaties zoals sporthallen die normaal bij incidenten, rampen of crises worden gebruikt. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inrichting en de dagelijkse gang van zaken rondom crisisopvang. Het COA bepaalt van welke locaties gebruik wordt gemaakt en regelt het vervoer van de vluchtelingen. Gemeenten kunnen met vragen terecht bij de helpdesk van het COA: 088‐7156789 en noodopvangveiligheid@coa.nl.