Stand van de Uitvoering COA: stabiele opvang en structurele financiering nodig

Het COA onderstreept in de Stand van de Uitvoering dat met stabiele, structurele financiering de kosten voor asielopvang fors omlaag kunnen. Het uitblijven van deze slimme en degelijke financiering maakt de asielopvang onnodig duur, kwetsbaar en inefficiënt. En het belangrijkste: hierdoor kan het COA niet bouwen aan stabiele opvang en blijft het afhankelijk van tijdelijke noodopvang. Dat is schadelijk voor bewoners en met name kinderen. Vanwege de tijdelijk locaties moeten zij te vaak verhuizen. 

Het COA publiceerde op woensdag 25 juni de derde Stand van de Uitvoering. Daarin staan de belangrijkste knelpunten uit de dagelijkse praktijk van de asielopvang en oplossingsrichtingen voor verbetering. Met stip op 1 staat de oproep tot een stabiel opvanglandschap. De nieuwste Stand van de Uitvoering is ook aan de Tweede Kamer aangeboden.

Wil je meer weten over de Stand van de Uitvoering van het COA? Lees dan het hele nieuwsbericht op coa.nl, je vindt daar ook de downloadlink van het volledige rapport. 

Verlenging beslistermijn vervalt voor deel van de asielaanvragen

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft twee verlengingen van de beslistermijnen teruggedraaid voor een deel van de openstaande asielaanvragen. Het gaat om alle aanvragen voor asiel voor bepaalde tijd vanaf 1 januari 2024. Het afschaffen van de verlengingstermijn is van invloed op zo’n 18.250 lopende zaken. 

Het Europees Hof van Justitie concludeerde onlangs in een antwoord op vragen van de Raad van State (RvS) dat de beslistermijn alleen verlengd mag worden als er sprake is van een plotseling aanzienlijke toename van het aantal asielaanvragen in een korte periode. Dit is sinds 2024 niet aan de orde in Nederland. Naar verwachting zal de RvS zich ook op korte termijn over deze kwestie uitspreken. 

Meer informatie is te vinden op de website van de IND

IND: ‘Schaf rechterlijke dwangsom af‘

De Immigratie-en Naturalisatiedienst (IND) wil dat rechterlijke dwangsommen voor asielaanvragen worden afgeschaft. Dat staat in het rapport ‘Stand van Uitvoering’ dat de IND op woensdag 25 juni publiceerde. Het systeem van dwangsommen bij niet-tijdige besluitvorming is bedoeld om burgers te beschermen tegen onredelijke vertragingen. Maar in de praktijk werkt het juist averechts.

Rhodia Maas, directeur-generaal IND, vindt dat de dwangsommen zo snel mogelijk moeten worden afgeschaft: ‘Mensen hebben recht op snelle besluiten, maar dwangsomprocedures helpen daar niet bij. We willen wel sneller beslissen, maar we kúnnen gewoon niet. Dwangsomprocedures maken dat alleen nog maar erger. Het systeem werkt niet en dat maakt dwangsommen zinloos. Het behandelen ervan vergt capaciteit. Capaciteit die we veel beter kunnen gebruiken voor het behandelen van aanvragen.’

Meer informatie en het hele rapport vind je op de site van de IND

Meer ondersteuning bij terugkeer naar Syrië

Sinds 17 juni komen Syriërs in aanmerking voor meer terugkeer- en herintegratieondersteuning ter hoogte van de reguliere bedragen. Dit vloeit voort uit de wijziging van het landenbeleid voor Syrië.

De ondersteuning komt nu overeen met de bedragen zoals die ook gelden bij andere landen van herkomst. Per volwassene is dat €200 voor basisvertrekondersteuning op Schiphol en €615 post-arrival assistance in land van herkomst. De herintegratieondersteuning bedraagt € 2.000 per volwassene. Voor minderjarigen is dit respectievelijk €40, €615 en € 1.000. 

Syriërs zonder terugkeerbesluit krijgen de ondersteuning in contanten mee op Schiphol. Het bedrag wordt dan afgerond naar €2800 voor een volwassene en €1650 voor minderjarigen. Vertrekplichtige Syriërs, die een terugkeerbesluit hebben gekregen van de IND, krijgen de herintegratieondersteuning via de gebruikelijke manier, dus in natura. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het European Reintegration Programme van de Europese Unie met IRARA en ETTC als lokale partners. 

Zie de website van DTenV voor meer informatie over de voorwaarden en procedure
 

IND hervat behandeling Syrische asielaanvragen

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is vanaf 11 juni weer gestart met het behandelen van alle openstaande en nieuwe asielaanvragen van Syriërs. Aanleiding is het aangepaste landenbeleid voor Syrië, waarover demissionair minister Van Weel de Tweede Kamer op 10 juni per brief heeft geïnformeerd. Hierdoor kunnen ongeveer 16.870 lopende én nieuwe aanvragen weer worden beoordeeld.

Sinds december 2024 was er sprake van een besluit- en vertrekmoratorium voor aanvragen van Syriërs. Dit betekent dat alle beslissingen over Syrische asielaanvragen stillagen vanwege de onduidelijkheid na de val van het Assad-regime. Het recente ambtsbericht van 29 mei was aanleiding voor het kabinet om het landenbeleid te herzien. Daarin staat dat in heel Syrië nu sprake is van de laagste graad van willekeurig geweld, zoals bedoeld in artikel 15c van de EU-Kwalificatierichtlijn. Dit betekent dat het voor veel Syriërs minder gevaarlijk is dan voorheen. Om in aanmerking te komen voor een asielvergunning moeten zij aantonen dat zij bij terugkeer een reëel risico lopen op ernstige schade. Voor bepaalde groepen, zoals LHBTIQ+ en alawieten, geldt mogelijk een verhoogd risico. Voor deze groepen is daarom een risicoprofiel aangewezen, op basis waarvan de IND individueel zal toetsen.

Meer weten? Lees het nieuwsbericht op ind.nl 

IND hervat asielaanvragen Libanon

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) meldde op 17 juni dat weer wordt gestart met het behandelen van asielaanvragen van Libanezen. Aanleiding is het aangepaste landenbeleid voor Libanon, waarover demissionair minister Van Weel de Tweede Kamer heeft geïnformeerd. 

In het najaar van 2024 escaleerde het conflict tussen Israël en Hezbollah in Libanon. Omdat het toen nog onduidelijk was op welke manier het conflict zich verder zou ontwikkelen, is op 14 november een besluit- en vertrekmoratorium voor Libanon ingesteld. Dit betekent dat alle beslissingen over asielaanvragen van mensen met die nationaliteit stillagen. In de gebieden Zuid, Nabatiye en Baalbek-Hermel is nog altijd sprake van geweld vanwege het conflict tussen Israël en Hezbollah. De beschikbare informatie laat echter zien dat het gaat om een relatief laag niveau van willekeurig geweld. Voor de rest van Libanon geldt dat er geen sprake is van willekeurig geweld door een gewapend conflict.


Het nieuwe beleid geldt direct voor alle lopende en nieuwe asielaanvragen van Libanezen.  Met oog op de snel veranderende context, omvang en spreiding van het conflict in Libanon wordt de situatie in dat land nauwlettend in de gaten gehouden. Als daar aanleiding toe is wordt het beleid opnieuw aangepast

magazine terugkeer

Magazine ‘Terugkeer: factoren van betekenis’

Welke factoren bepalen of iemand die niet meer in Nederland mag blijven, meewerkt aan terugkeer? En welke rol spelen counseling en herintegratieondersteuning? Deze vragen stonden centraal tijdens het DTenV Wetenschapsevent op 27 maart. In het magazine lees je alles over het Wetenschapsevent.

DTenV nodigde voor het event zo’n 250 beleidsmakers, uitvoerders, onderzoekers en maatschappelijke organisaties uit om actuele inzichten uit te wisselen. De ontmoeting tussen migratieprofessionals en -onderzoekers bracht een waardevolle interactie op gang over wat mensen motiveert om mee te werken aan terugkeer. In het magazine is alles terug te lezen én is meer informatie te vinden over de bredere inzet op onderzoek en ontwikkeling binnen DTenV.
 

Aanmelden VreemdelingenVisie

Wil je de VreemdelingenVisie voortaan in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan bij de redactie en je krijgt een bericht als er een nieuwe editie van VreemdelingenVisie is gepubliceerd.