Tekst Sofie Smets
Foto Coco Olakunle en Marcel de Graaf
Over asiel(opvang) leven misverstanden in de samenleving. Ook hebben veel mensen een mening over de opvang en asielzoekers zelf. Maar wat klopt er van die verhalen en hoe scheiden we fabels van feiten? En wie zijn de mensen eigenlijk over wie dan wordt gesproken? Met de (vernieuwde) feitencampagne en met de nieuwe ambassadeurscampagne geeft het COA antwoord op deze vragen.
Feitenserie: Wat is waar over asielopvang?
Is asielopvang luxueus? En zijn alle asielzoekers ‘gelukszoekers’? Het COA en gemeenten en maatschappelijke organisaties krijgen regelmatig vragen over asielzoekers en hun leven in de asielopvang. In 2023 lanceerde het COA daarom een campagne om mensen meer te vertellen over de feiten over asiel(opvang).
Onlangs is de campagne vernieuwd, met nieuwe actuele stellingen. ‘Willen asielzoekers wel werken’ bijvoorbeeld? ‘Het gesprek over asiel is van alledag, nu meer dan ooit, zeker nu in oktober Tweede Kamerverkiezingen zijn. De discussie draait dan niet altijd om feiten, maar wordt vaak gevoerd vanuit onderliggende emoties en behoeftes’, aldus Natasja La Lau, COA-corporate communicatieadviseur. ‘Door feiten te brengen in het gesprek over asiel willen we begrip en draagvlak bevorderen voor het menswaardig opvangen van mensen die dit hard nodig hebben. Ook delen we de informatie uit de campagne met onze ketenpartners, zodat ook zij actief kunnen bijdragen een onderbouwde discussie.’
De feitencampagne is nu te zien op de interne en externe kanalen van het COA, zoals Coa.nl, LinkedIn en Instagram.

Ooit gevlucht, nu een bekende
Obada Abbas was 18 jaar toen hij vanuit Syrië naar Nederland kwam en in een azc kwam te wonen. Inmiddels loopt hij zelf stage in een COA-opvanglocatie. ‘Ik vond het belangrijk om Nederlanders te leren kennen, om zo sneller mijn plek te vinden.’
In de nieuwe campagne maak je naast Obada kennis met Abu, Elie, Hoessein, Javed, Thanaa, Mentor, Muhannad en Selim. Ook zij woonden ooit zelf in een COA-opvanglocatie en inmiddels zijn zij gewaardeerde COA-collega’s. Daarnaast zijn zij voor veel andere Nederlanders inmiddels een onmisbare vriend, goede buur of fijne kennis. De ‘ambassadeurs’ laten zien dat mensen die vluchten, zoveel meer zijn dan alleen hun vluchtverhaal.
Corporate communicatieadviseur bij het COA Sharon Buys: ‘In een tijd waar scherp over asielmigratie wordt gepraat en de standpunten soms ver uit elkaar liggen, vindt het COA het belangrijk om te benadrukken dat dit onderwerp niet om getallen maar om mensen gaat.’

De ambassadeurscampagne is sinds 15 september te zien op de interne en externe COA-kanalen, zoals Coa.nl, Instagram en Facebook. Het COA zet ook advertenties in de landelijke media.
Aanmelden VreemdelingenVisie
Wil je de VreemdelingenVisie voortaan in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan bij de redactie en je krijgt een bericht als er een nieuwe editie van VreemdelingenVisie is gepubliceerd.