Tekst Wouter Jongepier
Foto Kick Smeets
Dienstverlening op maat én dichtbij huis. Dat is de bedoeling van INAmsterdam, het expatcentrum waar de IND en de gemeente Amsterdam samen onder één dak werken. Als alles in orde is, kunnen kennismigranten na één afspraak in deze zogenoemde one stop shop direct aan het werk en weten ze ook hoe ze andere praktische zaken kunnen regelen. Een succesformule, vinden medewerkers en de kennismigranten zelf. ‘Veel klanten zeggen dat ze in geen enkel ander land zo goed geholpen worden.’
‘Good afternoon, how may I help you?’ Een paar internationale kenniswerkers druppelen net na lunchtijd, sommigen aarzelend, binnen bij het kantoor aan de Zuidas waar een feedbackzuil met smiley-knoppen bij de ingang staat. Servicespecialist Henna Toredjo (gemeente Amsterdam) begeleidt ze geduldig en met een grote glimlach naar hun afspraken, meestal met de IND én de gemeente Amsterdam.
De verblijfsaanvraag is vaak al goed voorbereid voordat de kennismigranten zich bij INAmsterdam melden. Ingenieurs, IT’ers en onderzoekers bijvoorbeeld, die in Nederland komen werken voor bedrijven zoals Booking.com, Philips International, TATA Consultancy Services en het Amsterdam UMC. Maar voordat zij hier aan het werk kunnen, hebben ze een verblijfsdocument of -sticker nodig. En de gemeente moet ze inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP) zodat ze een burgerservicenummer (bsn) kunnen krijgen. Dat wordt allemaal geregeld bij INAmsterdam, waar IND’ers ook de biometrie afnemen (pasfoto, handtekening en vingerafdrukken) als dat nog nodig is voor het maken van het verblijfsdocument.
Visitekaartje van Nederland
Henna en haar collega’s bij INAmsterdam zijn het ‘visitekaartje’ van Nederland voor de vijftig kennismigranten die zij dagelijks op afspraak ontvangen. ‘We vinden het daarom heel belangrijk om ze goed op te vangen’, zegt Naima Ouasmine, immigratiespecialist van de gemeente Amsterdam. Zij regelt samen met haar collega’s de inschrijving in de BRP, koppelt de relaties van de kennismigrant in de BRP (bijvoorbeeld ouder-kindrelaties, huwelijk en geregistreerd partnerschap) verwerkt buitenlandse brondocumenten zoals geboorteaktes en huwelijksaktes en doet de uitgifte van het burgerservicenummer. ‘Tijdens de inschrijving, kletsen we over van alles. Je stelt iemand op zijn gemak en zo leer ik ook nog eens heel veel over andere culturen.’
Dat de IND en de gemeente allebei in het expatcentrum te vinden zijn, is voor de klant een groot voordeel. Als iemand vragen heeft over verblijfsrecht en Naima kan die niet meteen beantwoorden, zit er altijd een specialist in de buurt. Volgens haar gaat dan ook niemand van het kastje naar de muur. ‘We helpen iedereen meteen op weg. Precies zoals ik zelf behandeld zou willen worden in een vreemd land.’
‘De procedure gaat hier supersnel’
‘Ideaal’, noemt informatiemedewerker Marilyn Soetoredjo (IND) de samenwerking met de gemeente. ‘Stel, de naam van een klant is verkeerd geregistreerd. Dan loop ik naar de collega’s van Amsterdam want zij kunnen dat direct verbeteren.’ Marilyn coördineert het IND-team van vier collega’s die biometrie afnemen en verblijfsdocumenten uitreiken. Twee keer per week voert ze informatiegesprekken met klanten van het expatcentrum en iedere maand is er een overleg met de gemeente Amsterdam. Dat gaat niet alleen over de dagelijkse samenwerking in het expatcentrum maar ook over de veel gestelde vragen over de aanvraagprocedure.
Behalve de gemeente en de IND, is er nog een loket bij INAmsterdam: vrijwilligers van de stichting Acces geven voorlichting over allerlei praktische zaken. Hoe sluit je een zorgverzekering af? Hoe werkt het openen van een bankrekening? En bij welke makelaars kun je op zoek naar een woning? ‘Met één afspraak kun je dus eigenlijk alles regelen’, zegt Marilyn. ‘Behalve als er iets mis is gegaan met de biometrie. Dan nemen wij die af en moet je twee weken later terugkomen voor de verblijfsvergunning. Maar dan nog gaat de procedure hier supersnel, tot grote tevredenheid van de kennismigranten, hun gezinsleden en de bedrijven waarvoor zij gaan werken. Dat komt ook door ons: wij doen het werk met een lach zodat de kennismigranten zich welkom voelen. Daar haal ik veel voldoening uit.’
99 van de 100 klanten waarderen de service dan ook met een happy smiley op het feedbackbord bij de ingang, weet Henna. Terwijl ze bijna allemaal zenuwachtig binnenkomen. ‘Ze zitten vol met vragen, ook al hebben veel internationale kenniswerkers eerder in andere landen gewerkt. Niet gek natuurlijk, als je weer in een vreemde omgeving aankomt. Ze hoeven hier niet lang te wachten omdat onze planning heel precies is. Alle collega’s doen hier veel voor goede dienstverlening, en dat maakt dit werk ook zo leuk. Als er kinderen bij zijn, halen we papier en kleurpotloden tevoorschijn. Hoe de kennismigranten de deur uitlopen? Heel blij! Ze zeggen wel eens dat ze nergens zo goed behandeld worden als hier.’
Karin van Vroenhoven, manager Mobiel team IND servicepunten en expatcentra
‘De one stop shop is een unieke formule die bedrijven en internationale kenniswerkers helpt om snel aan het werk te kunnen in Nederland. Dit bevordert de kennisontwikkeling en het economisch vestigingsklimaat van Nederland.
Bedrijven die erkend referent zijn, kunnen een aanvraag indienen voor kennismigranten. De beslissing daarop volgt snel. Vervolgens kunnen deze internationale werknemers en gezinsleden met één afspraak en op één plek diensten van verschillende partijen ontvangen. Door deze samenwerking in de one stop shop onderscheidt de dienstverlening zich van die in omringende landen. Omdat in Amsterdam en in de omliggende gemeenten veruit de meeste kennismigranten wonen, is deze snelle dienstverlening daar ontstaan. Dit was een ‘springplank’ voor een landelijk samenwerkingsnetwerk met inmiddels elf expatcentra en IND-servicepunten.
Dat kennismigranten op één plek terecht kunnen, dankzij de samenwerking van verschillende partijen in de regio, dat maakt het extra aantrekkelijk voor bedrijven om zich te vestigen in de regio. De service sluit aan bij de visie en missie van de IND: snelle en professionele dienstverlening dichtbij huis. We zijn zichtbaar en vindbaar voor onze aanvragers, ze kunnen snel aan de slag en ze krijgen een warm welkom!’
Aanmelden VreemdelingenVisie
Wil je de VreemdelingenVisie voortaan in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan bij de redactie en je krijgt een bericht als er een nieuwe editie van VreemdelingenVisie is gepubliceerd.